Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Vi levererar enbart däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.
Hankook i*cept evo² (W320)
Optimerad asymmetrisk mönsterdesign för körning i alla slags vinterväglag
Den optimerade mönsterdesignen biter effektivt tag i sön och förbättrar däckens grepprestanda
Egenskaper
Däckmönster
Snöräffla för bra grepp Sidoräfflor formade som isyxor har en skrapande effekt på vägbanan. Kraftfulla snöegenskaper med optimerad vinkel på sidoräfflan.
Sicksackräffla Förbättrar greppet i snö samt bromsprestanda genom att öka tvärspunkten.
3D vinterlamell Säkerställer optimala vinterprestanda genom att minimera blockrörelsen på våta och snöiga vägar.
Slitsar för grepp på is Förbättrar kurvtagningsegenskaperna med underordnade slitsar.
Bred skuldra Bästa hanteringsegenskaper och förbättrat grepp med breddade skulderblock, jämfört med konventionella däck.
Optimerat kub-block Tack vare att sidoblocket är delat av halfräfflor, uppstår ökad flexibilitet och en optimerad kontaktyta vid kurvtagning. Prestanda i vått väglag och snö förbättras.
Breda vattendräneringsräfflor Förbättrar våtprestanda tack vare att 30% bredare räfflor används, jämfört med befintlig produkt.
Vattenplaning Levererar ultimata prestanda vid vått väglag genom ökat tvärssektionsområde.
Däckstruktur
Kiselblandning med bra grepp Förbättrat snö-/våtgrepp och lägre rullmotstånd
Förstärkt bälte med sömlöst fullskydd Idealisk slitbanestyrka.
Brett stålbältesskikt Säkerställer optimal slitbanestyvhet och förbättrar handhavandet.
Däckfotsfiller med hög hårdhet Bättre hanterings- och styrningsrespons.
Ultrahöghållfast däckfotsvajer Förbättrad enhetlighet och hållbarhet för däckfotens position.
Däcketikett/effektivitetsklasser
EU-däckmärkning/ Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.