
Tillverkad i Tyskland, Continental erbjuder premiumdäck med optimal bromsprestanda och säkerhet.
Vi levererar enbart däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.
Maximal säkerhet, minimal påverkan.
Vi är otroligt stolta över vår senaste medlemen av Continentals däckrange, UltraContact NXT. Det är vårt mest hållbara däck, som har den optimala balansen mellan hållbarhet, säkerhet och effektivitet.
En hög andel återvunnet och förnybart material.
Med en sammansättning av återvunna, förnybara och certifierade material garanterar UltraContact NXT kompromisslös säkerhet och körupplevelse. NXT-blandningen och konstruktionen har en optimal blandning av naturgummi, silikat från askan och från risskal, återvunnet PET, återvunnet stål och mycket mer.
Ultra-långvarig livslängd
Njut av körupplevelsen med ett slitstarkt och hållbart däck. Tack vare vår Yellow Chili-blandning och harmoniserade däckmönster ger UltraContact NXT dig ultralång körsträcka och bekväm körupplevelse.
Enastående prestanda för en hållbara resa.
EU-däckmärkningen ger alla storlekar på UltraContact NXT trippel A-klassificering, ett unikt absorberande mönster och smart energikonstruktion, vilket indikerar den bästa EU-märkningen avseende rullmotstånd, broms på våtunderlag och bullerdjud. Du kan med all säkerhet lita på UltraContact NXT för en säker och hållbar körning med utökad räckvidd, oavsett din destination.
Vi gör dig redo.
Vår EV-kompatibla symbol bekräftar att däcket uppfyller kraven för elfordon såväl som bilar med förbrännings- eller hybridmotorer.
Däcketikett/effektivitetsklasser
EU-däckmärkning/ Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
General Product Safety Regulation (GPSR)
Continental Reifen Deutschland GmbH
Continental-Plaza 1, 30175, Hannover, Germany
+4951193801
Customerservice_Tires@conti.de
www.continental-tires.com