
Däcktillverkare från Frankrike. Kvalitetsprodukt i det högre prissegmentet.
Vi levererar enbart däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.
Pilot Alpin 5
BÄTTRE KONTROLL HELA VINTERN
Nytt rotationsriktat däckmönster som omdefinierar köregenskaperna på torra, våta och snöiga vägbanor
Ett nytt symmetriskt mönster ger de bästa köregenskaperna överlag på torra, våta och snöiga vägbanor, och mittspåret förbättrar motståndet mot vattenplaning.
Senaste generationen gummiblandning ger ett bättre våt-, torr- och snögrepp
En innovativ blandning integrerar en ny funktionell polymer som höjer kapaciteten för våt-, torr- och snögrepp till nästa nivå.
En ny blandning under slitbanan minskar bränsleförbrukningen
En ny blandning minimerar energiförlusten på däckmönstret, vilket minskar rullmotståndet.
Premium Touch-design utmed hela däcksidan
Sammetslik effekt på däcksidan för att göra din bil ännu snyggare.
ZP: Zero Pressure:
ZP identifierar MICHELIN punkteringsfria däck som har förstärkta sidoväggar. Dessa självbärande däck (SST: s) tillåter dig att fortsätta din resa när däcket är platt.
ZP: Denna märkning innebär att du kan fortsätta resan med ett punkterat däck upp till 50 miles i hastigheter upp till 50 mph.
Punkteringsfria däck
Har en extra förstärkt stomme, för att vid tryckbortfall kunna bibehålla däckformen. På så sätt förhindras däcket att falla av fälgen och orsaka onödiga skador. Skulle punktering på ett punkteringsfritt däck uppstå, går det att köra ca 250 km i 80 km/h på detta. Alla punkteringsfria däck är RSC stämplade (Flat System Component) på stommen. Punkteringsfria däck behöver inga speciella fälgar, men fungerar endast på bilar som är utrustade med ett funktionellt däcktryckssystem.
Däcketikett/effektivitetsklasser
EU-däckmärkning/ Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
General Product Safety Regulation (GPSR)
MANUFACTURE FRANCAISE DES PNEUMATIQUES MICHELIN
Place des Carmes-Déchaux 23, 63000 Clermont-Ferrand, France
00800 11 11 11 50
contact@tc.michelin.eu
https://www.michelin.de/assistance