
Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Vi levererar enbart däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.
Den perfekta balansen mellan prestanda och säkerhet
Ett sommardäck med förbättrade funktioner, som uppfyller de ökande kraven på prestanda (för personbilar).
Egenskaper
Däckmönster
4-kanaler för vattendränering och kylning
Ökad vattendräneringskapacitet
3 stabila mönsterribbor
Förbättrad styrprecision och körsträcka.
Avfasade mönsterskärningar
Bred kontaktyta under inbromsning för bättre grepp.
Hjulvinkelindikatorer (VIA)
För tekniken från DTM in i detta marknadssegment som ger föraren visuell indikation om hur hjulvinklarna ändras över tid.
Däckstruktur
Optimerad silikablandning för ökat grepp
Förbättrade torr/våtegenskaper och förbättrat rullmotstånd
Skarvlöst heltäckande förstärkningsbälte
Förbättrad mönsterstabilitet
Breda stålbälten
Förbättrade torr/våtegenskaper
Balanserad rayonstomme
Ökad stabilitet coh slitstyrka i däcksidan
Extra förstärkt däckfot
Förbättrade köregenskaper
Extra stark clinchwire
Förbättrad rundhet och enklare montering
Punkteringsfria däck
Har en extra förstärkt stomme, för att vid tryckbortfall kunna bibehålla däckformen. På så sätt förhindras däcket att falla av fälgen och orsaka onödiga skador. Skulle punktering på ett punkteringsfritt däck uppstå, går det att köra ca 250 km i 80 km/h på detta. Alla punkteringsfria däck är RSC stämplade (Flat System Component) på stommen. Punkteringsfria däck behöver inga speciella fälgar, men fungerar endast på bilar som är utrustade med ett funktionellt däcktryckssystem.
Däcketikett/effektivitetsklasser
EU-däckmärkning/ Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
General Product Safety Regulation (GPSR)
Hankook Tire Europe GmbH
Siemensstr. 14 D-63263 Neu-Isenburg, Germany
(+49) 0 6102 8149 154
gpsr.support@hankookn.com