
Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Vi levererar enbart däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.
Hankook Ventus V12 Evo 2 K120
Extremt bra rullning genom avancerad teknologi
Ett däck avsett för förare som vill uttrycka sin egen stil, med enastående egenskaper inom bilsporten.
Egenskaper
Däckmönster
Inställningsindikator
Föraren kan själv kontrollera status för bilens inställning genom att kontrollera slitaget in- och utvändigt.
Aqua Jet
Aqua jet är katalysatorn för effektiv vattenavrinning ut från mitten till huvudräffelväggen.
Kylsystem
Påskyndar avvattningen och minskar värmestrålningen i höga hastigheter.
Stealth-teknologi
Unik vingspetsdesign minskar bullret med hjälp av "stealth"-teknologi. Sluttande kanter stödjer blocken under hantering där ljud eller vibrationer uppstår. Denna sluttande yta minskar effekten.▪ Minskat buller tack vare ökat antal mönsterblock (tillämpning av 5-mönsterblock). ▪ Optimerad gruppering av mittblockets mönsterblock (optimering av M-mönsterblock).
Sofistikerad bullerreducering
- Minskat buller tack vare ökat antal mönsterblock (tillämpning av 5-mönsterblock).
- Optimerad gruppering av mittblockets mönsterblock (optimering av M-mönsterblock).
Slitbaneteknologi
Tillämpning av ny styrenpolymer med en funktionsgrupp som förbättrar den kemiska kombinationen.
Däckstruktur
Kiselblandning med bra grepp
Förbättrat torr-/våtgrepp och lägre rullmotstånd..
Brett stålbältesskikt
Bättre hantering i torrt/vått väglag..
Polyesterstomme med hög täthet
Förbättrad sidoväggsstyvhet och hållbarhet.
Däckfotsfiller med hög styvhet
Förbättrad hanterings- och styrningsrespons.
Stark däckfotsvajer med enskild sträng
Förbättrad enhetlighet och däckmontering.
Däcketikett/effektivitetsklasser
EU-däckmärkning/ Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
General Product Safety Regulation (GPSR)
Hankook Tire Europe GmbH
Siemensstr. 14 D-63263 Neu-Isenburg, Germany
(+49) 0 6102 8149 154
gpsr.support@hankookn.com