
Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Vi levererar enbart däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.
Överlägsen vinterprestanda, tystare resa med elbil
Överlägsen väghållning på alla vintervägar
Olika typer av lameller
Slitbanemönstrets stabilitet optimeras genom tillämpning av vågade 3D-lameller i mitten och överlappande bandlameller i de omgivande blocken. Det ger iON Nordic SUV överlägsen väghållning på alla typer av vintervägytor.
Fantastisk prestanda på snö
Optimerade V-formade mönsterblock
V-formade blocket förbättrar kontaktytan med underlaget och sprider tycket för att förbättra körning på snö och bromsprestanda.
Bättre grepp vid vinterförhållanden
Progrip gummiblandning
Den avancerade ProGrip gummiblandnings-teknologin med ny silica som balanserar flexibiliteten och stabiliteten när det är kallt. Teknologin maximerar grepp på is, snö och våta underlag.
Utmärkta egenskaper mot vattenplaning
Optimerade spårvinklar
Konstruktionen med de optimerade spårvinklarna förbättrar dräneringsprestandan och därmed våtprestandan.
Reducerat däckbuller
Teknologi med avfasade blockkanter
Genom att minska kontaktytan diagonalt, så att den yta som är i kontakt med underlaget expanderar, reduceras bullret vid plötsliga stopp eller byte av riktning.
Tyst och bekväm körning
Quiet Flex
Genom att lägga till en invändig ljuddämpare reduceras däckbullret från ytan på ett effektivt sätt. Med Quiet Flex-teknologin minskar däckens vibrationsbuller, vilket ger tystare och bekvämare körning.
Minimalt mönsterljud
V-format växlingsmönster
Tack vare iON Nordic (och SUV):s V-formade mönster sprids vägbullret med de invändiga och utvändiga blocken som växlar om varandra vid vägkontakt, vilket också ökar dragkraften i snö.
Däcketikett/effektivitetsklasser
EU-däckmärkning/ Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
General Product Safety Regulation (GPSR)
Hankook Tire Europe GmbH
Siemensstr. 14 D-63263 Neu-Isenburg, Germany
(+49) 0 6102 8149 154
gpsr.support@hankookn.com