
Däcktillverkare från Frankrike. Kvalitetsprodukt i det högre prissegmentet.
Vi levererar enbart däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.
Värnar om miljön utan att påverka din körglädje.
MICHELIN Pilot Sport EV, värna om miljön utan att påverka din körglädje. Njut av din elbils fulla prestandapotential längre körsträcka och tystnaden
Utnyttja hela potentialen av din high-performance elbil
Säker styrprecision i höga hastigheter tack vare 15% bättre kurvstabilitet. Utmärkt grepp och säkerhet från första till sista milen.
Electric Compound
Genom Michelins erfarenhet från däckutveckling till Formel E-mästerskapet, har gummiblandning en högre styvhet i mitten av slitbanemönstret, vilket ger maximalt grepp och effektiv vridmomentsöverföring för elbilar.
Värna om miljön utan att påverka din körglädje
MICHELIN Pilot Sport EV är ett ekodesignat sportdäck med lång livslängd
MaxTouch Construction (& CO2 Icon)
Maximerar däckets kontakt med vägen och fördelar krafterna jämt vid acceleration, bromsning och kurvtagning - vilket även bidrar till längre livslängd.
CO2-neutralt till butik
MICHELIN Pilot Sport EV är en del av Michelins engagemang för att finansiera projekt för att absorbera eller undvika CO2-utsläpp.
Längre räckvidd
60km längre räckvidd för high-performance elbilar
GeenPower Compound
Högeffektiv gummiblandning på däckets skuldror minskar energiförbrukningen för längre räckvidd och bidrar till lång livslängd trots den tyngre vikten på högpresterande elfordon.
Slim belt
Tunnare topplager med mindre råvaror med bibehållen styrka, vilket minskar bränsleförbrukningen och ökar autonomin för elektriska fordon.
Njut av tystnaden
Ca. 20% mindre upplevd ljudnivå inuti bilen så att du kan njuta av din favoritmusik.
Acoustic Technology
En specialdesignad lösning av polyuretanskum som dämpar bullerresonansen inuti i däcket och minskar den upplevda ljudnivån inne i bilen vilket säkerställer en tystare körning.
Däcketikett/effektivitetsklasser
EU-däckmärkning/ Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
General Product Safety Regulation (GPSR)
MANUFACTURE FRANCAISE DES PNEUMATIQUES MICHELIN
Place des Carmes-Déchaux 23, 63000 Clermont-Ferrand, France
00800 11 11 11 50
contact@tc.michelin.eu
https://www.michelin.de/assistance