
Däcktillverkare från Frankrike. Kvalitetsprodukt i det högre prissegmentet.
Vi levererar enbart däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.
Michelin Pilot Super Sport - En fantastisk körupplevelse i total säkerhet
Speciellt utvecklat för supersportbilar och tuning i ultra high performance-klassen.
Utvecklat med erfarenhet från endurance-racing för den mest utmanande körningen!
Produktfördelar:
MICHELIN Pilot Super Sport har rekord i bromsning i hög hastighet(1)
...och med MICHELIN Total Performance får du mer prestanda i varje däck
Säkerhet även under de mest krävande förhållandena.
3 meter kortare bromssträcka på vått underlag.
Teknik som härstammar från 13 raka segrar i Le Mans 24-timmars.
Bästa köregenskaperna på torrt underlag:
Nummer 1 på torrt underlag.
Det snabbaste däcket.
Utvecklat i samarbete med Porsche, BMW M och Ferrari.
TWARON-BÄLTE:
Twaron-bältet garanterar bättre stabilitet i mycket höga hastigheter.
Twaron-bältet ger ett högre tryck i mitten av slitbanan än i skuldrorna.
Centrifugalkraften är därför bättre kontrollerad och trycket blir jämnare över slitbanan.
DUAL COMPOUND:
En ny fördelning av 2 olika gummiblandningar på in- och utsida av kontaktytan.
Utsida: en ny kimröksförstärkt elastomer hämtad direkt från Le Mans 24-timmars.
Resultat: extrem uthållighet även i de skarpaste kurvorna.
Insida: senaste generationen av elastomerer med exceptionellt våtgrepp som formar sig självt över de minsta oregelbundheter i vägbanan samt bryter vattenhinnan.
VARIABLE CONTACT PATCH 2.0:
Oavsett om du accelererar kraftigt på en raksträcka eller i en kurva, får du optimalt grepp.
I kurvan ändras kontaktytans form, men andelen gummi i kontakt med vägen förblir densamma som vid körning rakt fram.
Krafter och temperaturer fördelas jämnare över kontaktytan tack vare de senaste digitala simuleringarna som används inom flyg- och bilindustri.
Juridiska fotnoter
(1) Rekord med Koenigsegg Agera R år 2011, i Ängelholm, Sverige. Från 300 till 0 km/h på 6,66 sekunder.
Punkteringsfria däck
Har en extra förstärkt stomme, för att vid tryckbortfall kunna bibehålla däckformen. På så sätt förhindras däcket att falla av fälgen och orsaka onödiga skador. Skulle punktering på ett punkteringsfritt däck uppstå, går det att köra ca 250 km i 80 km/h på detta. Alla punkteringsfria däck är RSC stämplade (Flat System Component) på stommen. Punkteringsfria däck behöver inga speciella fälgar, men fungerar endast på bilar som är utrustade med ett funktionellt däcktryckssystem.
Däcketikett/effektivitetsklasser
EU-däckmärkning/ Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
General Product Safety Regulation (GPSR)
MANUFACTURE FRANCAISE DES PNEUMATIQUES MICHELIN
Place des Carmes-Déchaux 23, 63000 Clermont-Ferrand, France
00800 11 11 11 50
contact@tc.michelin.eu
https://www.michelin.de/assistance